De democratie staat onder druk en het vertrouwen in de overheid is niet meer voor iedereen vanzelfsprekend. Grote woorden in een tijd waarin klein contact wel eens de sleutel zou kunnen zijn. Wat kunnen wij doen als gemeenschap om samen te werken en te groeien? Menselijke maat en dienstverlening worden in Rotterdam gecombineerd met Inspraak en Participatie. Onder leiding van Anne Boomsluiter onderzoeken we met elkaar mogelijke kansen om betere samenwerking tot stand te brengen tussen omgeving en overheid, onderneming of instantie.
Klik op de titel van de sessie om de toelichting te lezen.
Workshop ronde 1 | 13:30 - 14:30 uur
- 1.1 Samenwerken met bewoners en omgeving, hoe doe jij dat?
Anne Boomsluiter, Senior Adviseur Inspraak en Participatie Gemeente Rotterdam
Sara van Eijk, Procesmanager Concerndienstverlening Gemeente Rotterdam - 1.2 Verbindend communiceren
Josée Kruisweg, Oprichter Kr8! CompanyVerbindende Communicatie is niet zozeer een communicatietechniek. Het is een perspectief op de diepere oorzaken van conflicten, frustraties en misverstanden. Oordelen, macht en onmacht zijn in onze taal verweven. De taal die je dagelijks hoort en spreekt beïnvloedt je manier van denken. Categoriseren in goed of fout maakt de wereld overzichtelijker en (schijn)veiliger. In deze workshop neem ik je (kort, een basistraining duurt minimaal 2 dagen) mee in hoe het anders kan en wat dat op kan leveren. Beter in verbinding begint bij jezelf waardoor je de stap naar in verbinding met de ander kunt zetten. - 1.3 Systeemdenken in het publieke domein
Aik Kramer, beleidsbemiddelaar, coach, trainer en auteurVanuit een systemisch perspectief zijn conflicten 'signalen' van dieper gelegen tegenstellingen binnen organisaties en netwerken. Dat betekent dat 'oplossingsgerichte' methoden van conflicthantering dikwijls voorbij gaan aan deze complexiteit - en dat geldt ook voor overheidsprogramma's die gericht zijn op het efficiënt oplossen van geschillen met burgers. In deze workshop breng ik samen met de deelnemers in kaart waar oplossingsgerichte methoden tekortschieten en wat het systemisch perspectief betekent voor conflicthantering tussen overheid en andere maatschappelijke spelers.- 1.4 Mest en protest; van maatschappelijk ongenoegen naar versterken gemeenschap
Sanne de Beer, Beleidsadviseur Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Mirelle Lenting-Rahamal, Adviseur Expertise-unit Sociale Stabiliteit (ESS)
Angelique Torenvlied, Senior adviseur bij Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Maatschappelijke onrust en spanningen: anti-institutionele tendensen. Sinds de covid periode zijn anti-institutionele tendensen in opkomst. Er worden brieven naar gemeenten, de belastingdienst en de Raad van State verstuurd met diverse uitingen over wet- en regelgeving en het niet meer betalen van belastingen. Bedreigingen en doxing zijn aan de orde. Wat zijn anti-institutionele tendensen, waar gaat dit gedachtegoed over? Hoe ga jij hiermee om? Wij gaan graag met jou in gesprek over wat het is, wat het niet is, wat jij ervan merkt of niet merkt en geven je graag ook nog wat tools mee voor in de praktijk.
- 1.4 Mest en protest; van maatschappelijk ongenoegen naar versterken gemeenschap
- 1.5 Meer vertrouwen, minder onnodige procedures
Anne Zeegers, Coördinator Strategie en Beleid Burgergerichte overheid Ministerie van Justitie en VeiligheidHoe kunnen we onnodige bestuursrechtelijke procedures tussen burger en overheid terugdringen? Hoe kunnen we behoorlijk, burgergericht procedeergedrag stimuleren? Het programma Burgergerichte overheid wil hieraan bijdragen met het Actieplan Meer vertrouwen, minder procedures. In deze sessie gaan we in op de hoofdlijnen, zoals de wijze waarop de overheid omgaat met bezwaarschriften van burgers. Vroegtijdig en persoonlijk contact maakt snel duidelijk wat er speelt bij de burger en draagt bij aan het vinden van een (maatwerk)oplossing voor het probleem van de burger. In deze sessie delen we de aanbevelingen uit het onderzoek van het WODC en het afwegingskader behoorlijk procederen. Ook van de overheidsjurist wordt een andere houding gevraagd. Waar lopen we dan vast en wat is er nodig? Met elkaar spelen we het nieuwe Burgerbezwarenspel dat ontwikkeld is met de Hogeschool van Amsterdam. Doe en denk mee en laat je inspireren hoe we als overheid meer burgergericht kunnen denken en werken.
Workshop ronde 2 | 15:00 - 16:00 uur
- 2.1 Boemerangbeleid: Patronen en mechanismen
Antoinette de Ruijter, Strategisch Directieadviseur Gemeente Amsterdam
Sharon Stellaard, Scientist in Residence Gemeente AmsterdamSharon Stellaard onderzocht in 2022-2023 het Boemerangbeleid in de Jeugdzorg. In haar huidige positie als ‘scientist-in-residence’ bij de gemeente Amsterdam, neemt zij ons mee in haar bevindingen en de ervaringen die zij heeft opgedaan bij o.a. het geven van lezingen binnen en buiten de gemeente Amsterdam. Zoals de reflexen en de weerstanden die haar verhaal oproept en hoe haar denken zich in het afgelopen jaar verder heeft ontwikkeld. Ook in relatie tot het onderzoek naar de Participatiewet dat in Amsterdam is gestart. De vraagstelling daarbij is of vergelijkbare patronen en mechanismen ten grondslag liggen aan de hedendaagse knelpunten in de Participatiewet. We gaan met elkaar in gesprek over de opzet van dit onderzoek en hoe en waar tussentijdse bevindingen van betekenis kunnen zijn bij de voorgenomen herziening van de Participatiewet. Wat knelt er in de praktijk en hoe kunnen we de verbinding tussen burger en overheid hier versterken en verbeteren? - 2.2 Betere verbinding door schuren en smeren
Vera de Jong, Omgevingsmanager Provincie Noord Holland
Stef Bakker, Omgevingsmanager Provincie Noord HollandJe hebt verschillende tools in je gereedschapskist om om te gaan met de diverse belangen van inwoners/stakeholders. In deze sessie ontdek je aan de hand van een praktijkvoorbeeld wanneer je welke tool het beste kan inzetten en welk effect de verschillende aanpakken opleveren. Kortom: Hoe kom je tot een beter en vruchtbaarder contact met die inwoners en stakeholders? Wat is jouw stijl en waar kies je voor? Wat kun je verwachten?
• Een complex praktijkvoorbeeld
• Interactie met de sprekers en andere deelnemers
• Uitwisselen van kennis en ervaring
• Een open sfeer - 2.3 De beleidsbemiddelaar als gesprekleider
Aik Kramer, beleidsbemiddelaar, coach, trainer en auteurBeleidsbemiddeling draait om de toepassing van bemiddelingsmodellen en -vaardigheden bij complexe maatschappelijke kwesties. De beleidsbemiddelaar is een onafhankelijke en neutrale procesbegeleider die een consortium van maatschappelijke spelers helpt impasses te doorbreken en nieuwe samenwerkingen op te tuigen. Het hart van dergelijke trajecten bestaat uit plenaire bijeenkomsten waarin verschillende soorten stakeholders met elkaar in gesprek gaan en (hopelijk) beslissingen nemen. De vraag is alleen: hoe doe je dat? In deze workshop reik ik deelnemers een aantal technieken aan om plenaire bijeenkomsten te organiseren en leiden. - 2.4 Verbindend communiceren
Josée Kruisweg, Oprichter Kr8! CompanyVerbindende Communicatie is niet zozeer een communicatietechniek. Het is een perspectief op de diepere oorzaken van conflicten, frustraties en misverstanden. Oordelen, macht en onmacht zijn in onze taal verweven. De taal die je dagelijks hoort en spreekt beïnvloedt je manier van denken. Categoriseren in goed of fout maakt de wereld overzichtelijker en (schijn)veiliger. In deze workshop neem ik je (kort, een basistraining duurt minimaal 2 dagen) mee in hoe het anders kan en wat dat op kan leveren. Beter in verbinding begint bij jezelf waardoor je de stap naar in verbinding met de ander kunt zetten. - 2.5 Meer vertrouwen, minder onnodige procedures
Anne Zeegers, Coördinator Strategie en Beleid Burgergerichte overheid Ministerie van Justitie en VeiligheidHoe kunnen we onnodige bestuursrechtelijke procedures tussen burger en overheid terugdringen? Hoe kunnen we behoorlijk, burgergericht procedeergedrag stimuleren? Het programma Burgergerichte overheid wil hieraan bijdragen met het Actieplan Meer vertrouwen, minder procedures. In deze sessie gaan we in op de hoofdlijnen, zoals de wijze waarop de overheid omgaat met bezwaarschriften van burgers. Vroegtijdig en persoonlijk contact maakt snel duidelijk wat er speelt bij de burger en draagt bij aan het vinden van een (maatwerk)oplossing voor het probleem van de burger. In deze sessie delen we de aanbevelingen uit het onderzoek van het WODC en het afwegingskader behoorlijk procederen. Ook van de overheidsjurist wordt een andere houding gevraagd. Waar lopen we dan vast en wat is er nodig? Met elkaar spelen we het nieuwe Burgerbezwarenspel dat ontwikkeld is met de Hogeschool van Amsterdam. Doe en denk mee en laat je inspireren hoe we als overheid meer burgergericht kunnen denken en werken.