Klik op de titel van de sessie om de toelichting te lezen.

Workshop ronde 1 | 13:30 - 14:30 uur

  • 1.1 Samenwerken met bewoners en omgeving, hoe doe jij dat?
    Anne Boomsluiter, Senior Adviseur Inspraak en Participatie Gemeente Rotterdam
    Sara van Eijk, Procesmanager Concerndienstverlening Gemeente Rotterdam
    De democratie staat onder druk en het vertrouwen in de overheid is niet meer voor iedereen vanzelfsprekend. Grote woorden in een tijd waarin klein contact wel eens de sleutel zou kunnen zijn. Wat kunnen wij doen als gemeenschap om samen te werken en te groeien? Menselijke maat en dienstverlening worden in Rotterdam gecombineerd met Inspraak en Participatie. Onder leiding van Anne Boomsluiter onderzoeken we met elkaar mogelijke kansen om betere samenwerking tot stand te brengen tussen omgeving en overheid, onderneming of instantie.
  • 1.2 De cruciale rol van Sociaal Raadslieden
    Brigitte van Lent, Sociaal werker en Sociaal Juridisch dienstverlener MET Dijk en Waard
    Sandra van Elten, Coördinator Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden Sociaal Werk Nederland
    Ontdek de cruciale rol van Sociaal Raadslieden in onze samenleving! Wat doen ze en waar lopen ze tegen aan? Ze staan naast burgers en bieden hulp of geven advies bij complexe sociale en juridische vragen. In deze sessie gaan we in op de lokale praktijk èn de landelijke organisatie van Sociaal Raadslieden. Leer hoe ze de kloof tussen overheid en de kwetsbare burger dichten en bijdragen aan een rechtvaardigere samenleving, waarin de kwetsbare burger krijgt waar die recht op heeft. Het gaat om voortdurende aandacht èn signalering, om de overheidsdienstverlening structureel menselijker en toegankelijker te maken!
  • 1.3 Verbindend communiceren
    Josée Kruisweg, Oprichter Kr8! Company
    Verbindende Communicatie is niet zozeer een communicatietechniek. Het is een perspectief op de diepere oorzaken van conflicten, frustraties en misverstanden. Oordelen, macht en onmacht zijn in onze taal verweven. De taal die je dagelijks hoort en spreekt beïnvloedt je manier van denken. Categoriseren in goed of fout maakt de wereld overzichtelijker en (schijn)veiliger. In deze workshop neem ik je (kort, een basistraining duurt minimaal 2 dagen) mee in hoe het anders kan en wat dat op kan leveren. Beter in verbinding begint bij jezelf waardoor je de stap naar in verbinding met de ander kunt zetten.
  • 1.4 Systeemdenken in het publieke domein
    Aik Kramer, beleidsbemiddelaar, coach, trainer en auteur
    Vanuit een systemisch perspectief zijn conflicten 'signalen' van dieper gelegen tegenstellingen binnen organisaties en netwerken. Dat betekent dat 'oplossingsgerichte' methoden van conflicthantering dikwijls voorbij gaan aan deze complexiteit - en dat geldt ook voor overheidsprogramma's die gericht zijn op het efficiënt oplossen van geschillen met burgers. In deze workshop breng ik samen met de deelnemers in kaart waar oplossingsgerichte methoden tekortschieten en wat het systemisch perspectief betekent voor conflicthantering tussen overheid en andere maatschappelijke spelers.
    • 1.5 Mest en protest; van maatschappelijk ongenoegen naar versterken gemeenschap
      Ondersteuningsnetwerk maatschappelijke onrust
    • Van één persoon die een stil protest houdt voor het gemeentehuis, tot overheidsgebouwen onder de mest of een brief van een inwoner die zich uit wil schrijven. Maatschappelijk ongenoegen en onrust kent vele verschillende uitingsvormen. Soms is het zorgwekkend; bijvoorbeeld als mensen vinden dat ze zélf kunnen bepalen aan welke regels en wetten ze voldoen of de legitimiteit – en hulp - van de overheid proberen te ondermijnen. Soms biedt het ook kansen; participatie 2.0. Als een vorm van straat-politiek waarbij burgers luid en duidelijk hun mening laten blijken en je verschillende perspectieven tot je kan nemen. Hoe herken je bepaalde fenomenen? Hoe ga je ermee om? En welke perspectieven, netwerken en ondersteuning zijn er voor gemeenten? Op deze vragen zullen we in deze workshop - gegeven door het ondersteuningsnetwerk maatschappelijke onrust en ongenoegen, dat bestaat uit partners uit de Rijksoverheid en andere samenwerkingspartners - ingaan.

Workshop ronde 2 | 15:00 - 16:00 uur

  • 2.1 Samenwerken met inwoners voor beter beleid
    Erik Faber, Wethouder Gemeente Kampen
    Wethouder Erik Faber van de gemeente Kampen heeft inwonersbetrokkenheid in zijn portefeuille en deelt in deze sessie zijn enthousiasme en ervaringen met burgerparticipatie. Voordat men in Kampen beleid ontwikkelt, worden eerst de inwoners opgezocht en bevraagd. Er zit verrassend veel kennis en bereidheid bij inwoners. Hoe haal je die kennis op? Wat doe je vervolgens met die kennis? Hoe vertaal je de opgehaalde informatie naar beleidsontwikkeling en verbetering van de dienstverlening? Denk en doe je mee?
  • 2.2 Boemerangbeleid: Patronen en mechanismen
    Antoinette de Ruijter, Strategisch Directieadviseur Gemeente Amsterdam
    Sharon Stellaard, Scientist in Residence Gemeente Amsterdam
    Sharon Stellaard onderzocht in 2022-2023 het Boemerangbeleid in de Jeugdzorg. In haar huidige positie als ‘scientist-in-residence’ bij de gemeente Amsterdam, neemt zij ons mee in haar bevindingen en de ervaringen die zij heeft opgedaan bij o.a. het geven van lezingen binnen en buiten de gemeente Amsterdam. Zoals de reflexen en de weerstanden die haar verhaal oproept en hoe haar denken zich in het afgelopen jaar verder heeft ontwikkeld. Ook in relatie tot het onderzoek naar de Participatiewet dat in Amsterdam is gestart. De vraagstelling daarbij is of vergelijkbare patronen en mechanismen ten grondslag liggen aan de hedendaagse knelpunten in de Participatiewet. We gaan met elkaar in gesprek over de opzet van dit onderzoek en hoe en waar tussentijdse bevindingen van betekenis kunnen zijn bij de voorgenomen herziening van de Participatiewet. Wat knelt er in de praktijk en hoe kunnen we de verbinding tussen burger en overheid hier versterken en verbeteren?
  • 2.3 Betere verbinding door schuren en smeren
    Vera de Jong, Omgevingsmanager Provincie Noord Holland
    Stef Bakker, Omgevingsmanager Provincie Noord Holland
    Je hebt verschillende tools in je gereedschapskist om om te gaan met de diverse belangen van inwoners/stakeholders. In deze sessie ontdek je aan de hand van een praktijkvoorbeeld wanneer je welke tool het beste kan inzetten en welk effect de verschillende aanpakken opleveren. Kortom: Hoe kom je tot een beter en vruchtbaarder contact met die inwoners en stakeholders? Wat is jouw stijl en waar kies je voor? Wat kun je verwachten?
    • Een complex praktijkvoorbeeld
    • Interactie met de sprekers en andere deelnemers
    • Uitwisselen van kennis en ervaring
    • Een open sfeer
  • 2.4 De beleidsbemiddelaar als gesprekleider
    Aik Kramer, beleidsbemiddelaar, coach, trainer en auteur
    Beleidsbemiddeling draait om de toepassing van bemiddelingsmodellen en -vaardigheden bij complexe maatschappelijke kwesties. De beleidsbemiddelaar is een onafhankelijke en neutrale procesbegeleider die een consortium van maatschappelijke spelers helpt impasses te doorbreken en nieuwe samenwerkingen op te tuigen. Het hart van dergelijke trajecten bestaat uit plenaire bijeenkomsten waarin verschillende soorten stakeholders met elkaar in gesprek gaan en (hopelijk) beslissingen nemen. De vraag is alleen: hoe doe je dat? In deze workshop reik ik deelnemers een aantal technieken aan om plenaire bijeenkomsten te organiseren en leiden.
  • 2.5 Incasseren als kans voor beter contact tussen overheid en burgers/inwoners
    Jolanda Hemmes-Blumers, Accountmanager Schuldregeling Directie Dienstverlening en Incasso Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
    Nienke Broeils-Boomstra, Senior klantonderzoeker CJIB
    Ben je benieuwd naar de aanpak van het CJIB op het gebied van sociaal incasseren? Wil je meer weten over de mogelijkheden die het CJIB biedt? Is dit sociaal incasseren sociaal genoeg? Hoe kan dit een bijdrage leveren aan een betere verbinding tussen burger en overheid? Daarover gaan we graag in gesprek. Doe mee en laat ons weten wat je in de praktijk ziet en ervaart!
  • 2.6 Meer vertrouwen, minder onnodige procedures
    Anne Zeegers, Coördinator Strategie en Beleid Burgergerichte overheid Ministerie van Justitie en Veiligheid
    Hoe kunnen we onnodige bestuursrechtelijke procedures tussen burger en overheid terugdringen? Hoe kunnen we behoorlijk, burgergericht procedeergedrag stimuleren? Het programma Burgergerichte overheid wil hieraan bijdragen met het Actieplan Meer vertrouwen, minder procedures. In deze sessie gaan we in op de hoofdlijnen, zoals de wijze waarop de overheid omgaat met bezwaarschriften van burgers. Vroegtijdig en persoonlijk contact maakt snel duidelijk wat er speelt bij de burger en draagt bij aan het vinden van een (maatwerk)oplossing voor het probleem van de burger. In deze sessie delen we de aanbevelingen uit het onderzoek van het WODC en het afwegingskader behoorlijk procederen.Ook van de overheidsjurist wordt een andere houding gevraagd. Waar lopen we dan vast en wat is er nodig? Met elkaar spelen we het nieuwe Burgerbezwarenspel dat ontwikkeld is met de Hogeschool van Amsterdam.